JAKIE WYMAGANIA BHP W GABINECIE KOSMETOLOGICZNYM MUSI SPEŁNIĆ PRACODAWCA
Praca w gabinecie kosmetologicznym wiąże się z bezpośrednim kontaktem z klientem, w tym z możliwością kontaktu z bakteriami i wirusami występującymi na skórze oraz we krwi. Stąd taki gabinet musi spełniać podobne standardy BHP jak szpital, pomimo iż gabinety zatrudniają znacznie mniejszą ilość osób. Ryzyko zawodowe jednak zarówno w szpitalu jak i w gabinecie kosmetologicznym w wielu obszarach jest podobne.
OBOWIĄZKI PRACODAWCY W ZAKRESIE BHP W GABINECIE KOSMETOLOGICZNYM
Każdy pracodawca zatrudniając pracownika w takim gabinecie ma obowiązek zapewnić:
- Szkolenie BHP wstępne (instruktaż ogólny i stanowiskowy), do roku od zatrudnienia szkolenie BHP okresowe. Oba szkolenia powinny uwzględniać tematykę zagrożeń i profilaktyki w zakresie czynników biologicznych i chemicznych. Szkolenie okresowe BHP w gabinecie kosmetologicznym jest ważne 5 lat.
- Ocenę ryzyka zawodowego uwzględniającą zagrożenia biologiczne i chemiczne, w tym narażenia na WZW typu B i C oraz HIV
- Rejestr prac oraz rejestr pracowników narażonych na czynniki biologiczne grupy 3 oraz na czynniki rakotwórcze,
- Spis substancji chemicznych, karty charakterystyki oraz pisemne potwierdzenie zapoznania z tymi kartami,
- Przechowywanie odpadów potencjalnie skażonych materiałem biologicznym w odpowiednich pojemnikach oraz właściwą utylizację,
- Właściwe środki ochronne związane z czynnikami chemicznymi. Głównym źródłem takich środków ochronnych jest punkt 8 karty charakterystyki,
- Zasady przydziału odzieży roboczej, ich właściwą gospodarkę oraz pranie.
- Szkolenie osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz osób wyznaczonych do zwalczania pożarów i ewakuacji. Szkolenia dobrane indywidualnie do zagrożeń występujących w gabinecie kosmetologicznym,
- Właściwe oznakowanie stanowisk pracy oraz instrukcje BHP dotyczące bezpiecznych metod wykonywania pracy, obsługi urządzeń, pracy z substancjami niebezpiecznymi,
- Apteczkę pierwszej pomocy, której skład został skonsultowany z lekarzem medycyny pracy oraz instrukcję udzielania pierwszej pomocy.
W związku z faktem, iż obowiązków w zakresie bezpieczeństwa pracy jest sporo najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie opracowania właściwych środków profilaktycznych oraz właściwej dokumentacji bezpieczeństwa pracy Specjalistom, którzy posiadają doświadczenie w branży medycznej. W innym przypadku kontrola Państwowej Inspekcji Pracy lub Państwowej Inspekcji Sanitarnej szybko wykaże braki