UPAŁY
OBOWIĄZKI PRACODAWCY I PRAWA PRACOWNIKA, PRZEPISY BHP, TEMPERATURA W POMIESZCZENIU, KONTROLE PIP
Jesteśmy w trakcie najgorętszych dni w roku. Dla wielu z nas wysoka temperatura w pomieszczeniu pracy sprawia, że praca staje się uciążliwa. Jesteśmy bardziej zmęczeni i mnie efektywni. Dla osób chorujących na serce sprawa staje się wręcz niebezpieczna dla zdrowia. Jakie obowiązki ma Pracodawca w upalne dni? Co na to przepisy BHP? Jaka maksymalna temperatura w pomieszczeniu jest dopuszczalna i kiedy prawa pracownika pozwalają mu na powstrzymanie się od wykonywania pracy w związku z temperaturą? Zapraszam do lektury.
Przepisy BHP – temperatura w pomieszczeniu
Przepisy regulujące temperaturę w pomieszczeniu określone są w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów BHP (Dz. U. z 2003 r., Nr 169, poz. 1650). Przepisy te mówią, że pracownik (dorosły – nie młodociany) musi mieć zapewnioną temperaturę pracy minimum 18 stopni Celsjusza przy pracach biurowych oraz lekkich pracach fizycznych. Przy intensywnych pracach fizycznych minimalna temperatura w pomieszczeniu pracy to 14 stopni Celsjusza. Jednak przepisy BHP nie określają jaka może być maksymalna temperatura pracy w pomieszczeniu.
Cel: 1000 like’ów! Obywatelu, pomożecie? 🙂
[fblike]
Prawa pracownika – czy pracownik może odmówić pracy
Zdaję sobie sprawę, że praca w upalne dni jest uciążliwa (ja również pracuję 🙂 ), lecz pracownik nie ma prawa odmówić pracy ze względu na wysoką temperaturę jeżeli nie zachodzą poważne okoliczności. Poważne okoliczności to zły stan zdrowia, poświadczony orzeczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy. Tutaj należy podkreślić, że jeżeli pracownik przyniesie zaświadczenie lekarskie od innego lekarza (np. kardiologa), powinien również odbyć wizytę lekarską u lekarza medycyny pracy. Tylko ten lekarz może wydawać zalecenia związane z pracą. Należy pamiętać, że jeżeli my mielibyśmy prawo wstrzymać się od wykonywania pracy, jeżeli temperatura w pomieszczeniu przekroczy np. 30 stopni Celsjusza to również mogliby zrobić to pracownicy szpitali, policji, stacji paliw, operatorów telekomunikacyjnych, pracownicy rządu, itp. Spowodowałoby to totalny paraliż gospodarki.
Obowiązki pracodawcy w upały
Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom wodę do picia w nieograniczonej ilości jeżeli temperatura w pomieszczeniu przekracza 28 stopni Celsjusza. Przepisy BHP mówią, że pracodawca ma obowiązek także zapewnić wodę do picia jeżeli pracownik wykonuje pracę na zewnątrz i temperatura przekracza 25 stopni. Nie ma jednak zdefiniowane jaka to ma być woda (np. silnie zmineralizowana) – jedynie zdatna do picia.
PIP – Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy
Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, na zgłoszenia skarg w czasie kiedy temperatura w pomieszczeniu pracy jest wysoka, sprawdza jedynie dwa aspekty:
- czy Pracodawca zapewnił pracownikom wodę do picia,
- czy Pracodawca zapewnił sprawną wentylację grawitacyjną lub mechaniczną oraz posiada dokumentację przeglądów wentylacji.
Inspektor PIP nie ma prawa nałożyć kary na Pracodawcę, ani nakazać przerwania wykonywania pracy jeżeli temperatura w pracy jest wysoka.
Podsumowanie
Kiedy w jednej firmie pod Krakowem 9 pracowników zasłabło w trakcie pracy oraz była potrzebna interwencja Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego, Inspektor PIP, który przyszedł na kontrolę – nie mógł nic zrobić. Pracodawca niechętnie zainwestował w dodatkowe wiatraki, ale zapewniając wodę i sprawną wentylację spełnił obowiązki pracodawcy i przepisy BHP. W praktyce jednak skutkowało to konsekwencjami na zdrowiu dla pracowników. Niestety w takich przypadkach prawo nie działa na korzyść pracownika. Dlatego zadbajmy sami o się tak jak potrafimy, pijmy dużo wody i starajmy się przetrwać upały. Jak to jedna Pani polityk powiedziała: „Sorry, taki mamy klimat”, a ja dodam – dla mnie i dla Was jest taki sam więc jedziemy na jednym wózku 🙂
Podziel się tym artykułem na Facebook’u!