ERGONOMICZNE KRZESŁO BIUROWE
Obecnie mamy wyjątkowo duży wybór sprzętu biurowego, w tym krzeseł biurowych. Wiele z nich już w nazwie zawiera słowo „ergonomiczny“. To słowo jednak jest samo w sobie jest dość nieprezycyjne. Dlatego w tym artykule opiszę dokładnie czego wymagają przepisy BHP w zakresie foteli biurowych, a w co warto zainwestować dodatkowo.
Krzesło biurowe według przepisów BHP
Przepisy BHP regulujące kwestie krzeseł biurowych zostały wydane 1 grudnia 1998 roku (Dz. U. z 1998 roku, Nr 148, poz. 973). Stawiają one następujące wymagania dla krzeseł:
Ergonomiczne krzesło biurowe stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
- dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
- wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
- regulację wysokości siedziska w zakresie 400÷500 mm, licząc od podłogi,
- regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
- wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
- możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
- podłokietniki.
Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.
Zatem jak widzimy, pomimo iż przepisy zostały napisane 20 lat temu, to wymagania dotyczące krzeseł są wciąż aktualne.
Jakie cechy powinno posiadać dobre krzesło do biura
Wymienione powyżej cechy krzesła zawarte w przepisach BHP są cechami podstawowymi.
Warto jednak aby ergonomiczne krzesło biurowe posiadało ponadto:
- regulowane podłokietniki: góra-dół, przód-tył, skos,
- oparcie głowy,
- duże, szerokie siedzisko,
- regulacja siedziska: przód-tył,
- wychylane oparcie z regulacją siły odchylenia,
- siatkowe oparcie krzesła odpowiednio wyprofilowane pod lędźwia.
Powyższe cechy są opcjonalne i nie są wymagane przepisami prawa. Jednak kiedy pracodawca chce zapewnić pracownikowi dobre krzesło to warto szukać takich, które spełnią wyżej wymienione wymagania. Ponadto zainwestowanie w takie krzesło wiąże się również z budowaniem pozytywnego wizerunku pracodawcy w oczach pracowników. Poimimo, iż nie każdy pracownik powie o tym wprost, że jest zadowolony z wyposażenia stanowiska pracy, na pewno doceni to i wpłynie to wyższą ocenę firmy, a tym samym spojrzenie na pracę w innych firmach, które takich warunków nie oferują z dystansem.
Czy warto inwestować w drogie krzesła?
Warto inwestować w dobre ergonomiczne krzesło biurowe, a nie drogie. Osobiście oceniałem wiele stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe pod kątem ergonomii krzeseł i zauważyłem, iż czesto można kupić dobre krzesła w niższej cenie. Należy zwracać uwagę na jego cechy – wymienione powyżej – oraz oczywiście jakość krzesła. Często na przykład droga skóra powoduje, że pracownik „zsuwa“ się z krzesła, a tańszy, dobrej jakości materiał siedziska sprawia iż siedzi się wygodniej bez „zsuwania się w dół“. Co ciekawe osobiście posiadam krzesła ergonomiczne w biurze za cenę 600 zł i w domu za 2200 zł. Dużo wyżej oceniam krzesło tańsze pod względem ergonomii, a droższe pomimo większej ilości regulacji jednak mniej mi odpowiada.
Praca na „klęczniku“ lub na piłce
W wielu firmach, w szczególności w korporacjach pracownicy pracują siedząc na klęczniku czy piłce. Czy jest to prawidłowe i ergonomiczne? Przede wszystkich warto powiedzieć, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP stała praca przy komputerze – czyli taka, gdzie przychodząc do biura spędzam tam co najmniej 4 godziny – powinna odbywać się na krześle o cechach wymienionych w rozporządzeniu. Taki klęcznik czy piłka nie posiadają oparcia, mechanizmu obrotowego czy kółek. Zatem ten sprzęt nie odpowiada przepisom BHP i w razie upadku i urazu np. głowy zespół powypadkowy opisze winę pracownika i przełożonego ponieważ osoba siedziała na nieprawidłowym krześle – a gdyby używała krzesło biurowe opisane w przepisach BHP – do wypadku by nie doszło.
Pamiętać jednak należy iż żadne krzesło biurowe, nawet najdroższe i najbardziej ergonomiczne, nie zastąpi ruchu. Każdy pracownik powinien najczęściej jak to możliwe robić przerwy od pracy przy komputerze oraz od pracy w pozycji siedzącej. Nasze ciało jest stworzone do ruchu zatem ergonomiczne krzesło wysokiej klasy zapewni nam właściwą pozycję kręgosłupa, jednak powinniśmy zmienić pozycję z siedzącej na stojącą co najmniej 5 minut co godzinę pracy przy komputerze.
Ważnym jest także, aby pracownik odpowiednio korzystał z takiego krzesła. Kiedy wyposażymy stanowisko pracy w najlepsze krzesło, a pracownik będzie na nim praktycznie „leżał” to będzie pogarszał swój stan zdrowia. Dlatego tak ważne są szkolenia BHP właśnie o tej tematyce.
Ergonomia pracy to w 50% stanowisko pracy, a 50% to jak ja pracuję (siedzę).