KIEDY WYPADEK PRZY PRACY NALEŻY ZAKWALIFIKOWAĆ JAKO CIĘŻKI?
Wypadki przy pracy niestety zdarzają się i mogą mieć poważne konsekwencje dla poszkodowanego. Czasami tą konsekwencją jest drobny uraz, a czasami poważne, trwałe uszkolenie ciała, tj. amputacja urazowa, oparzenie, itp. Kiedy należy zakwalifikować wypadek przy pracy jako ciężki? Co na to przepisy BHP? Zapraszam do lektury.
Rodzaje wypadków przy pracy
W polskim prawie, a dokładniej bazując na Ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1773 z późn. zm.), możemy wyróżnić 3 rodzaje szczególnych wypadków przy pracy:
Śmiertelny wypadek przy pracy
Za wypadek śmiertelny uważa się taki wypadek w wyniku którego pracownik poniósł śmierć lub jeżeli pracownik zmarł w ciągu 6 miesięcy od dnia wypadku w wyniku poniesionych obrażeń.
Ciężki wypadek przy pracy
Za ciężki wypadek przy pracy uważa się zdarzenie, w wyniku którego nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała, takie jak: utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej, lub inne uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia, naruszające podstawowe funkcje organizmu, a także choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, częściowa lub całkowita niezdolność do pracy w zawodzie, albo trwałe zeszpecenie.
Zbiorowy wypadek przy pracy
Za zbiorowy wypadek przy pracy uważa się taki wypadek, gdzie w wyniku zdarzenia wypadkowi uległy co najmniej dwie osoby.
Pozostałe wypadki niemieszczące się w w/w definicji są traktowane jako „lekkie”, a dokładniej niekwalifikowane jako ciężki, zbiorowy lub śmiertelny wypadek przy pracy.
Obowiązki pracodawcy w razie wypadku ciężkiego
Jeżeli pracownik doznał wypadku ciężkiego pracodawca ma obowiązek zawiadomić niezwłocznie Państwową Inspekcję Pracy oraz Prokuraturę. Przepisy nie definiują sposobu zawiadomienia, zatem najbardziej praktyczną formą będzie kontakt telefoniczny oraz ewentualnie dodatkowo na piśmie lub mailowo – jeżeli będzie taka konieczność. Inspektor Państwowej Inspekcji Pracy po otrzymaniu takiego zawiadomienia dokona kontroli warunków BHP w miejscu wypadku oraz w całej firmie.
Czy pracownik otrzyma dodatkowe świadczenia z tytułu wypadku ciężkiego?
Nie. Dla pracownika nie ma to żadnego znaczenia. Znaczenie ma to dla pracodawcy, który będzie kontrolowany przez PIP, celem sprawdzenia czy zostały (bądź nie) spełnione wymagania BHP.
Jaki uraz będzie kwalifikowany jako ciężki?
Definicja mówi o ciężkim uszkodzeniu ciała. Zatem uraz, który nie pozwoli na funkcjonowanie w dotychczasowy sposób będzie traktowany jako ciężki. Jeżeli pracownik nie będzie mógł wykonywać codziennych czynności w taki sposób jak przed wypadkiem, dojdzie do znacznej amputacji bądź istotnego zeszpecenia ciała – taki wypadek będzie traktowany jako ciężki.
Dyskusję wzbudzają wypadki w których dochodzi do nieznacznej amputacji palca na poziomie paliczka. Pracownik po takim wypadku wraca do normalnego funkcjonowania zatem można uznać, że nie jest to wypadek ciężki. Definicja jednak pozostawia spore pole do własnej interpretacji zespołu powypadkowego i on ma tutaj decydujące zdanie.
Polecamy także:
ZDARZENIA POTENCJALNIE NIEBEZPIECZNE
WYPADEK PRZY PRACY – KIEDY NALEŻY POINFORMOWAĆ PIP?
WYPADEK W DRODZE DO PRACY I Z PRACY – DLACZEGO ZUS NIE WYPŁACI ODSZKODOWANIA?
WYPADEK PRZY PRACY – OBOWIĄZKI PRACODAWCY KROK PO KROKU
WYPADEK DROGOWY – PIERWSZA POMOC
Zapraszamy także do naszego sklepu BHP stacjonarnego i internetowego: