WYPADEK PRZY PRACY PRACODAWCY / WŁAŚCICIELA FIRMY – JEDNOOSOBOWEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Kiedy dochodzi do wypadku przy pracy właściciela firmy (osoby prowadzącej działalność gospodarczą) procedura powypadkowa wygląda inaczej niż w razie wypadku przy pracy pracownika. Protokół powypadkowy przygotowuje ZUS dlatego tam należy złożyć zgłoszenie takiego wypadku. Zapraszam do lektury.
Definicja wypadku przy pracy
Wypadek przy pracy jest to zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć i które nastąpiło w związku z pracą. W trakcie przygotowywania protokołu powypadkowego zespół powypadkowy sprawdza czy zdarzenie, któremu uległ poszkodowany odpowiada tej definicji. Jeżeli uzna, że zdarzenie nie odpowiada definicji musi uzasadnić to w protokole powypadkowym.
Jak zgłosić wypadek przy pracy właściciela firmy do ZUS?
Jeżeli taka osoba uległa wypadkowi należy pobrać druk ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wypełnić go i złożyć placówki w której przedsiębiorca się rozlicza. Zgłoszenia należy dokonać niezwłocznie. ZUS jednak nie wyznaczył takiego terminu zatem w praktyce zgłoszenia wypadku przy pracy można dokonać w każdym terminie.
Procedura powypadkowa prowadzona przez ZUS
Wypadek przy pracy pracodawcy | Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesyła dokumenty do wypełnienia. Jest to druk wyjaśnień poszkodowanego. Poszkodowany ma obowiązek dostarczyć także dokumenty medyczne z Szpitalnego Oddziału Ratunkowego gdzie została udzielona pierwsza pomoc natychmiast po wypadku. Dokument ten zawiera informację o urazie, a także godzinę i datę przybycia do szpitala. ZUS będzie potrzebował także zebrać informacje od świadków wypadku.
Protokół powypadkowy sporządzony przez ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych sporządza protokół powypadkowy, z którym zapoznaje przedsiębiorcę. W razie gdy przedsiębiorca nie zgadza się z treścią protokołu powypadkowego ma prawo wnieść uwagi lub zastrzeżenia do protokołu na piśmie. Zespół powypadkowy powołany przez ZUS ma 5 dni na ustosunkowanie się do nowych informacji na temat wypadku przy pracy i sporządzenie nowego protokołu.
Odszkodowanie z ZUS – wypadek przy pracy pracodawcy
Przedsiębiorca ma prawo ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy. Jako płatnik składek powinien złożyć wniosek do ZUS o ustalenie jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. Komisja lekarska, na podstawie tabeli wynikającej z odpowiedniego rozporządzenia, ustala procentowy uszczerbek na zdrowiu. Każdy jeden procent uszczerbku na zdrowiu jest mnożony przez obowiązującą stawkę. Jest to 20% średniej kwoty brutto zarobków z ubiegłego roku. W 2018 roku ta kwota wynosi 854 zł. W razie jeżeli pracodawca nie zgadza się z decyzją komisji lekarskiej ma prawo odwołania się.