OSOBA WYZNACZONA DO EWAKUACJI (KOORDYNATOR EWAKUACJI) – JAKIE MA OBOWIĄZKI?
Każda firma ma obowiązek wyznaczyć osoby do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji. Mówi o tym kodeks pracy w dziale dziesiątym. Często takie osoby są wyznaczane, jednak jeżeli zapytamy je jakie dokładnie mają obowiązki nie są w stanie jednoznacznie odpowiedzieć. W tym artykule opiszę dokładnie jak powinny zostać przeszkolone, co powinny robić i na koniec jak zaraportować wykonanie zadań dotyczących ewakuacji budynku.
Ile osób powinno zostać wyznaczonych do wykonywania działań w razie ewakuacji?
O ilości osób wyznaczonych do wykonywania działań w zakresie ewakuacji decyduje pracodawca, biorąc pod uwagę wielkość budynku w którym wykonywane są prace, ilość pięter oraz pomieszczeń. Sugeruje się, aby na każdym piętrze były do tego dedykowane konkretne osoby. Jednak na jednym piętrze jest jedna hala w której nie ma stałych stanowisk pracy, a na kolejnym piętrze jest 30 pokoi, a w każdym z nich pracuje po 5 osób. Widzimy tutaj iż różnica jest znaczna. Biorąc pod uwagę powyższe to pracodawca ma obowiązek wyznaczyć ilość osób biorąc pod uwagę specyfikę budynku.
Kto może być koordynatorem ewakuacji i jak powinni być oznaczeni
Koordynatorem ewakuacji może być każdy z pracowników. Powinien on oczywiście wyróżniać się właściwymi cechami osobowości, w szczególności stanowczością. Jeżeli w firmie pracuje strażak – ochotnik to będzie to bardzo dobry kandydat do objęcia takiej funkcji w firmie. Każdy pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników kto został wyznaczonych do wykonywania działań w zakresie ewakuacji. Można zrobić to np. za pomocą listy wywieszonej w widocznym miejscu. Dobrą praktyką jest także zapewnienie takim osobom kamizelek odblaskowych z napisem „Koordynator ewakuacji” oraz nazwą firmy (często w jednym budynku wykonuje pracę wielu pracowników różnych firm).
Jaki jest zakres obowiązków koordynatora ewakuacji?
Pracodawca powinien ustalić dokładnie, które pomieszczenia powinny być sprawdzane w razie ewakuacji przez poszczególnych koordynatorów. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie list kontrolnych w razie ewakuacji z wyszczególnionymi pomieszczeniami do sprawdzenia. Zawsze sugeruję aby na jedno piętro przypadało co najmniej dwóch koordynatorów, a w razie nieobecności jednego z nich ten drugi przejmuje jego obowiązki (posiada na odwrocie swojej listy kontrolnej – jego listę kontrolną).
Instrukcja dla koordynatora ewakuacji – przykład:
- Przerwij natychmiast pracę,
- Zamknij wszystkie okna,
- Zabierz rzeczy osobiste oraz odzież wierzchnią,
- Weź listę dla koordynatora ewakuacji,
- Rozpocznij sprawdzanie zadanego listą kontrolną ewakuacji obszaru:
- otwieraj poszczególne pomieszczenia sprawdzając czy pracownicy ewakuowali się,
- informuj stanowczym głosem o konieczności natychmiastowego opuszczenia budynku oraz zebrania się w miejscu zbiórki,
- reaguj stanowczo jeżeli osoba nie stosuje się / ignoruj Twoje polecenia,
- zaznaczaj na liście kontrolnej ewakuacji, które pomieszczenia zostały sprawdzone i są puste,
- po sprawdzeniu wszystkich pomieszczeń idź do wyjścia ewakuacyjnego,
- przekaż listę kontrolną ewakuacji Głównemu Koordynatorowi (żółta kamizelka),
- przejdź do miejsca zbiórki.
W tym przypadku zakładamy iż na każde piętro przypada dwóch koordynatorów ewakuacji, a przy wyjściu czeka główny koordynator, który zbiera listy kontrolne będące potwierdzeniem iż wszyscy pracownicy zdążyli się ewakuować z danego obszaru. Odznacza na swojej liście oraz kiedy otrzyma potwierdzenie iż wszyscy koordynatorzy sprawdzili budynek przekazuje informację do strażaka kierującego akcją ratowniczo-gaśniczą.
Jaka odpowiedzialność ciąży na koordynatorach ewakuacji?
Koordynator ewakuacji to przede wszystkim pracownik, który ma prawo powstrzymać się od wykonywania działań w razie zagrożenia. Mówiąc wprost, jeżeli zagraża mu dym czy wysoka temperatura może przerwać wykonywanie swoich obowiązków i sam się ewakuować. Nie ma żadnego przepisu w kodeksie pracy czy kodeksie karnym, który mówiłby o konsekwencjach w razie opuszczenia miejsca pożaru ze względu na zagrożenie własnego życia. Jednak ewakuacja spowodowana jest często małym pożarem i włączeniem alarmu. Taka sytuacja nie zagraża pracownikom, w szczególności jeżeli ten mały pożar pojawił się na sąsiednim piętrze. Wtedy wykonywanie działań koordynatora ewakuacji jest bezpieczne.