KOORDYNATOR BHP – WSZYSTKO O TEJ FUNKCJI
Koordynator BHP to funkcja opisana w artykule 208 kodeksu pracy. Kim jest koordynator BHP, jakie ma obowiązki oraz jakie powinien posiadać kwalifikacje? Zapraszam do lektury.
Podstawa prawna wyznaczenia koordynatora BHP
Podstawą prawną wyznaczenia koordynatora BHP jest:
Art. 208. § 1. W razie gdy jednocześnie w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek:
1) współpracować ze sobą,
2) wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu,
3) ustalić zasady współdziałania uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników.
4) informować siebie nawzajem oraz pracowników lub ich przedstawicieli o działaniach w zakresie zapobiegania zagrożeniom zawodowym występującym podczas wykonywanych przez nich prac.
2.Wyznaczenie koordynatora, o którym mowa w § 1, nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom.
3. Pracodawca, na którego terenie wykonują prace pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, jest obowiązany dostarczać tym pracodawcom, w celu przekazania pracownikom, informacje, o których mowa w art. 2071.
Jest to jedyna podstawa prawna jaka istnieje w polskim prawie. Nigdzie indziej nie znajdziemy zapisów o koordynatorze BHP. Jedyny zapis o koordynacji wynika z Prawa Budowlanego, gdzie obowiązek koordynacji spoczywa na Kierowniku Budowy.
Uprawnienia wymagane do pełnienia funkcji Koordynatora BHP
Powyższe przepisy nie definiują jakie uprawnienia ma posiadać koordynator BHP. Często jest mylony ze specjalistą ds. BHP jednak jest to inna funkcja. Jednak nie można też powiedzieć, że koordynator BHP nie musi mieć żadnej wiedzy ani doświadczenia. Powinien rzecz jasna posiadać ukończone aktualne szkolenie BHP.
Uprawnienia wymagane do pełnienia funkcji Koordynatora BHP
Powyższe przepisy nie definiują jakie uprawnienia ma posiadać koordynator BHP. Często jest mylony ze specjalistą ds. BHP jednak jest to inna funkcja. Jednak nie można też powiedzieć, że koordynator BHP nie musi mieć żadnej wiedzy ani doświadczenia. Powinien rzecz jasna posiadać ukończone aktualne szkolenie BHP.
Kto może i/lub powinien pełnić funkcję koordynatora BHP?
Zaleca się aby funkcję koordynatora BHP pełnił kierownik robót lub działu od generalnego wykonawcy lub głównego pracodawcy. Taka osoba powinna posiadać także szkolenie okresowe BHP dla pracodawców oraz innych osób kierujących pracownikami. W związku z faktem, iż przepisy w żadne sposób bezpośrednio nie definiują kto może być tym koordynatorem BHP w świetle prawa może to być każdy pracownik.
W jaki sposób należy wyznaczyć koordynatora BHP?
W związku z faktem iż koordynator BHP ma być tam gdzie w jednym miejscu wykonują pracę pracownicy różnych pracodawców wskazaną metodą jest spisanie porozumienia ze wszystkimi pracodawcami i ustalenie kto będzie pełnić taką funkcję. Wskazane jest również aby ustalić podporządkowanie się zaleceniom wydawanym przez koordynatora. Jednak znów wrócę do często powtarzanego stwierdzenia – przepisy nie definiują formy wyznaczenia koordynatora BHP. Wiele firm budowlanych wyznacza koordynatora BHP zawierając informację o tej osobie w planie Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia (Plan BIOZ).