WYPADEK W DRODZE DO PRACY I WYPADEK W DRODZE Z PRACY – DLACZEGO ZUS NIE PŁACI ODSZKODOWANIA?
Wiele osób, które miały wypadek w drodze do pracy lub wypadek w drodze z pracy spotkało się z tym, że ZUS nie wypłacił odszkodowania. Otrzymały one wynagrodzenie, w trakcie zwolnienia lekarskiego, 100%, lecz odszkodowania już nie. Dlaczego tak jest, że ZUS nie wypłaca odszkodowania za wypadek w drodze do pracy lub wypadek przy pracy?
Kiedy przysługuje odszkodowanie?
Odszkodowanie z tytułu wypadku przysługuje jeżeli pracownik uległ wypadkowi przy pracy. Przysługuje także jeżeli pracownik był w delegacji i wykonywał obowiązki służbowe lub inne zwyczajne czynności związane z delegacją. Odszkodowanie wypłacane jest kiedy wypadkowi uległ zleceniobiorca i miał płaconą składkę wypadkową oraz pracodawca prowadzący działalność gospodarczą. Te osoby mogą liczyć na odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy.
Dlaczego ZUS nie wypłaca odszkodowania za wypadek w drodze do pracy i wypadek w drodze z pracy?
Na początku 2003 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które zmieniły kwestie wypłaty odszkodowań. Od tego czasu ZUS płaci odszkodowanie wyłącznie w przypadkach wymienionych powyżej. Przepisy te wyłączyły jednak wypadek w drodze do pracy i wypadek w drodze z pracy z płacenia odszkodowania.
Ile wynosi odszkodowanie za wypadek?
Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy wynosi 854 zł za każdy procent uszczerbku na zdrowiu (dane na rok 2018). Przepisy dotyczące ustalania uszczerbku na zdrowiu definiują ile procent przyzna lekarz na komisji ZUS za konkretny uraz. Dla przykładu: odszkodowanie z tytułu złamania kończyny górnej lub dolnej zwykle wynosci od 5 do 15%. Gdyby do wypadku doszło przy pracy pracownik otrzymałby odszkodowanie w kwocie od 4 270 zł do 12 810 zł. Jeżeli natomiast wypadkowi uległby w drodze do lub z pracy takiego odszkodowania nie dostanie.
Czy pracownik może ubiegać się o odszkodowanie z tytułu dodatkowego ubezpieczenia?
Jeżeli pracownik zawarł dodatkową umowę ubezpieczenia na życie to ma prawo żądać od tego ubezpieczyciela odszkodowania, jeżeli warunki umowy uwzględniły taką ochronę. Pracownik powinien wtedy indywidualnie zgłoscić to do firmy, z którą zawarł umowę, przedstawić okoliczności wypadku oraz dokumenty medyczne. Jednak kwoty odszkodowań z tytułu ubezpieczenia prywatnego często są różne od tych, które wypłaca ZUS – niestety na niekorzyść pracownika.