Dlaczego wypadek należy zgłosić natychmiast?
Wielokrotnie zdarzało się tak, że pracownik na przykład wracał z pracy i w trakcie tej drogi doznał urazu. Często jest to drobny uraz, taki jak skręcenie stawu skokowego. Pracownik mając nadzieję, że wszystko będzie w porządku nie zgłasza tego zdarzenia w żaden sposób do firmy, w szczególności osobie kierującej pracownikami. Następnego dnia uraz stał się poważnijszy: pojawiła się opuchlizna, ból. Pracownik zatem jedzie do szpitala i w tedy zgłasza zdarzenie jako wypadek w drodze z pracy. Jakie konsekwencje może rodzić zbyt późne zgłoszenie wypadku przy pracy lub wypadku w drodze do pracy?
Kiedy należy zgłosić wypadek przy pracy lub w drodze do/z pracy?
Zgodnie z przepisami BHP, a dokładniej Kodeksem pracy pracownik ma obowiązek niezwłocznie powiadomić przełożonego o każdym wypadku oraz o niebezpieczeństwie mogącym spowodować wypadek. Żadne jednak przepisy nie definiują konkretnie czasu kiedy należy zgłosić takie zdarzenie. Niezwłoczność zatem istnieje głównie w przepisach. W rzeczywistości jest ona interpretowana różnie.
W jaki sposób należy poinformować przełożonego o wypadku przy pracy lub wypadku w drodze do/z pracy?
Każda forma jest dozwolona jeżeli niesie za sobą skuteczny sposób powiadomienia przełożonego o wypadku. Oczywiście najpopularniejsza forma to powiadomienie ustne – osobiste lub telefoniczne. Jednak przesłanie maila lub nawet sms – jeżeli mam do czynienia z wypadkiem w drodze do/z pracy po godzinach pracy – jest opcją jak najbardziej dozwoloną.
Konsekwencje wynikające ze zbyt późnego powiadomienia o wypadku przy pracy lub w drodze do/ z pracy
Informacja na temat wypadku powinna zostać przekazana niezwłocznie. Oczywiście jedne wypadki to takie, gdzie pracownik natychmiast doznaje urazu, który jest widoczny i odczuwalny – np. krwawiąca rana lub złamana kończyna. Są jednak i takie urazy, które ujawniają się po kilku godzinach. Chodzi tutaj o przesilenie mięśnia, skręcenie stawu skokowego czy pęknięcie kości. Jeżeli pracownik zbyt późno zgłosi wypadek Zakład Ubezpieczeń Społecznych może mieć wątpliwości czy wydarzył się on w pracy. Jeżeli pracownik zgłosił wypadek w czasie wolnym od pracy i również w czasie prywatnym pojechał do szpitala, a nie prosto z zakładu pracy, ZUS może utrzymywać, że wypadek nie nastąpił w pracy.
Jakie świadczenia może utracić pracownik?
Jeżeli chodzi o wypadek przy pracy to dwa najczęściej spotykane świadczenia to odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy wynoszące w 2018 roku 854 zł za każdy procent uszczerbku na zdrowiu, a także wynagrodzenie w trakcie zwolnienia lekarskiego 100%, a nie 80% jak w przypadku choroboy.
Jeżeli mowa o wypadku w drodze do pracy pracownik ma prawo wyłącznie do wynagrodzenia 100% w razie zwolnienia lekarskiego spowodowanego urazem w wyniku wypadku.
Pracownik ma prawo także ubiegać się o odszkodowanie z tytułu wypadku od firmy, która dodatkowo ubezpiecza pracowników.